Storytelling: wat kunt ú leren van het merk Tomorrowland?

Datum: 25/07/2017
Categorie: Algemeen Copywriting


Storytelling in onze eigen achtertuin? Als tekstbureau in Boom kunnen we er niet omheen: de beats van Tomorrowland 2017 zijn losgebarsten. Voor honderdduizenden feestvierders is TML het mekka van plezier en ontspanning. Een unieke ervaring. Met een overweldigend gevoel van samenhorigheid. One love, weet je wel.

Maar Tomorrowland is vooral een ijzersterk merk. Eentje dat erin slaagt om een centrale plek in te nemen in de leefwereld van z’n bezoekers en bewonderaars.

Hoe doén ze dat toch? Tijd om een blik te werpen op de communicatieve kracht van TML.

storytelling, copywriting, storytelling schrijven, hoe storytelling, wat is storytelling, storytelling antwerpen, storyteller antwerpen, storytelling Gent, storytelling Brussel, storytelling Hasselt

“We ontmoeten elkaar bij het vlaggetje voor het hoofdpodium”, had ze gezegd.

Storytelling: elk detail een heel verhaal

 

Of u Tomorrowland nu de hemel of de hel vindt, maakt niet uit. Hun verhaal staat als een huis. Elk jaar weer brengen ze storytelling van de bovenste plank. Mooi uitgetekend binnen één afgebakend thema. Opgebouwd rond de typische filosofie van het festival. Stukje voor stukje losgelaten op het publiek via verschillende sociale media en events.

Van de eerste teaser op hun Facebookpagina tot het uitpakken van dat wonderlijke, in een exclusief doosje verzonden armbandje, elk detail klopt. Het is storytelling tot in de puntjes. Elke nieuwe stap neemt de bezoeker verder mee in het magische verhaal. Merchandising, video, tekst en beleving worden naadloos met elkaar verbonden.

Dat ene magistrale weekend is slechts de ontknoping, waarop alle stukjes van de puzzel mooi in elkaar vallen. Het verhaal begint al een jaar daarvoor. Bij het aftellen naar de nieuwe editie. De nieuwsgierigheid naar het nieuwe verhaal.

 

storytelling, copywriting, storytelling schrijven, hoe storytelling, wat is storytelling, storytelling antwerpen, storyteller antwerpen, storytelling Gent, storytelling Brussel, storytelling Hasselt

“Heb-er iemand een vuurtje?”, waren de laatste woorden van de top-dj.

Toeval bestaat niet

 

Niets gebeurt zomaar in de wereld van Tomorrowland. Bij elk deeltje van het verhaal houdt de verteller de regie strak in handen. Want storytelling draait niet enkel om welk verhaal je brengt. Maar ook hoe. De hele reis – journey, in TML-taal – wordt in hapklare hoofdstukken geserveerd. Zorgzaam opgebouwd en vrijgegeven.

Daarbij wordt niets aan het toeval overgelaten. Elke tussenstap is een beleving op zich. Waarbij zich een wereld ontwikkelt in elk klein detail. Van het toegangsticket tot de winkelbeleving op de camping.

Elke bezoeker weet dat elke individuele TML’er hetzelfde verhaal meemaakt. Dat schept verbinding. Het resultaat? Een groepsgevoel dat gebundeld wordt in een onvergelijkbare ervaring: het voorrecht deel uit te maken van de People of Tomorrow.

 

storytelling, copywriting, storytelling schrijven, hoe storytelling, wat is storytelling, storytelling antwerpen, storyteller antwerpen, storytelling Gent, storytelling Brussel, storytelling Hasselt

Topfestivalletje was het. Maar die 4 biertjes kreeg ze nooit besteld.

Woorden zijn werelden

 

Storytelling staat of valt met hoe u uw eigen, unieke verhaal opwekt. Welke woorden de juiste gevoelens en beelden oproepen. Copywriting, dus. En qua copywriting staat Tomorrowland op zeldzame hoogte.

Letterlijk elk kleine aspect past in het totaalplaatje. U betaalt niet met credits of bonnetjes – nee, in het TML-universum verkrijgt u alles met pearls. U eet geen platte festivalfriet, maar maakt een culinaire reis met Tastes of the World. Het eerste campingfeestje is géén campingfeestje, maar The Gathering, waar alle People of Tomorrow elkaar voor het eerste weer ontmoeten.

 

Elk einde een nieuw begin

 

U merkt het. Het Grote Verhaal deemstert door in alle hoekjes en kantjes. Alles klopt. Van de openingszin tot het spectaculaire vuurwerk en het eindtheater op het hoofdpodium.

En als de laatste vuurpijl afgeschoten is, begint het verhaal opnieuw. En zetten honderdduizenden People of Tomorrow uit alle uithoeken van de wereld zich schrap voor een nieuwe reis. Eindbestemming: de editie van volgend jaar.

Storytelling is de lijm die al die mensen samenbrengt én samenhoudt. Zo ziet u maar: onderschat nooit de kracht van een wervend verhaal.

Rob Swolfs
Auteur: Rob Swolfs

Rob Swolfs, zaakvoerder bij De Woordnatie, houdt van taal. Maar ook van overtuigen. Oh ja, en ook van creatieve (online) marketing die voluit inzet op effect. Die drie zaken combineert hij voor elke klant. Hij is een grote fan van copywriting zonder ego. Maar maakt voor deze tekst een kleine uitzondering.

Contacteer ons
[Daarom] De Woordnatie

Waarom ú voor uw copywriting moet kiezen voor De Woordnatie? Omdat we zo’n leuke naam hebben, meneer. En zo’n mooi logo, mevrouw.

Nee, hoor. U kiest voor ons omdat onze teksten werken. Ze treffen doel bij uw klant. Vuren de juiste argumenten af op het juiste moment. Combineren een creatieve stijl met commerciële kracht.

Bovendien, dankzij uw SEO-copywriter scoort u ook nog eens waanzinnig goed in Google. Zodat u het bereik van uw bedrijf aanzienlijk vergroot. En duurzaam kan blijven groeien.

No-nonsense copywriting met meetbare resultaten en een ijzersterke ROI. Uw copywriter van De Woordnatie zorgt ervoor.

Contacteer ons
Contact Details
info@woordnatie.be
Tuyaertsstraat 43, 2850 Boom
(+32) 0499 61 38 44
BE06 3086 8697
BE11 3631 5803 3248
BBRUBEBB