Impact creëren? Deze 4 copywriting tips slaan in als een bom

Datum: 05/05/2015


Ziet u ze vliegen? We nemen het u niet kwalijk. De lancering van de nieuwe Woordnatie-website is er dan ook eentje om in te kaderen.

Maar lanceren kan iedereen. Impact creëren is een ander verhaal. Hoe brengt u uw teksten op snelheid én zorgt u ervoor dat ze doel treffen? Met deze 4 copywriting tips is uw tekst klaar om een onvergetelijke entree te maken. En tovert u elke lezer om tot een enthousiaste klant.

1. Schakel uw ego uit

Wat is er vervelender dan iemand die de hele tijd over zichzelf praat? Niets.

Daarom: schakel uw ego uit. Copywriting draait niet rond wat ú belangrijk vindt. Of wat u zo geweldig vindt aan uw bedrijf of product. Uw klant wilt snel én duidelijk antwoord krijgen op zijn of haar vragen.

  • Wat verkoopt u?
  • Wat gaat het mij kosten?
  • Wat levert het mij op?
  • Waar kan ik het krijgen?
  • Wanneer heb ik het?
  • Wat doe ik als er iets fout loopt?

Val uw lezer niet lastig met de favoriete hobby van uw personeelsdirecteur. Of de bouwprocedure van uw hypermoderne nieuwe kantoren. Uw copywriting moet de focus volledig op de vragen van uw klant leggen.

En laat uw personeelsdirecteur maar zélf z’n hobbyblog opstarten.

2. Stop met verkopen. Begin te helpen.

Wasmiddel koopt u niet omdat het extra specifieke polymeren bevat. U koopt het omdat het in een-twee-drie die vervelende moddervlekken doet verdwijnen. Zodat u maar één machine moet draaien, en geen twee. En u dus minder tijd verknoeit met saaie huishoudelijke taken.

Hebt u het in ’t snotje? De manier waarop uw product gefabriceerd wordt, is van geen belang. Hoe belangrijk het voor u ook is. Dé hamvraag voor uw lezer is altijd dezelfde:

“Hoe word ík er beter van?”

En daar moet u een antwoord op geven. Hoe helpt uw product om het leven van uw klant makkelijker, eenvoudiger en aangenamer te maken? Uw copywriting tekst moet focussen op de voordelen – en niet de eigenschappen – van uw product.

3. Toon de weg, de hele tijd

Is uw klant hélemaal overtuigd en zit-ie klaar om in actie te komen? Zorg er dan voor dat hij weet:

  • Wat hij moet doen.
  • Waar hij daarvoor moet zijn.

En vooral: zorg ervoor dat het hem geen sikkepit energie kost.

Plaats duidelijke calls-to-action doorheen uw hele tekst. Een call-to-action maakt de afstand tussen denken en doen zo kort mogelijk. Zodat uw klant in géén tijd kan bestellen of informatie aanvragen.

  • “Plaats hier uw bestelling”
  • “Vraag nu informatie aan”
  • “Contacteer snel onze medewerkers”
  • “Laat hier uw telefoonnummer achter, we bellen u terug”

Want het is de bedoeling dat uw copywriting méér klanten oplevert, toch?

4. Kijk uw klant diep in de ogen

Copywriting is geen speech voor een bomvolle arena. Het is een intieme tête-à-tête met elke individuele lezer. Spreek uw lezer persoonlijk aan. Praat in zijn taal. Over haar dromen of bezorgdheden. Zodat hij of zij zich aangesproken voelt.

Vertel uw verhaal dus niet in het Corporatees. Spreek alsof u het tegen uw grootmoeder of een goede vriend hebt.

En, nog eens, babbel niet de hele tijd over uzelf. Weet ú hoe vaak we het in deze tekst over “ú” hebben gehad? 53 keer. Hoe vaak we “ons” in het zonnetje hebben gezet? 4 keer.

Zo ziet u maar. Een copywriter schrijft een verhaal dat úw lezer op het lijf geschreven is.

Op zoek naar een copywriter die uw copywriting lanceert én doet ploffen op het juiste moment? Contacteer ons nu!

Auteur: Rob Swolfs
Rob Swolfs, zaakvoerder bij De Woordnatie, houdt van taal. Maar ook van overtuigen. Oh ja, en ook van creatieve (online) marketing die voluit inzet op effect. Die drie zaken combineert hij voor elke klant. Hij is een grote fan van copywriting zonder ego. Maar maakt voor deze tekst een kleine uitzondering.
Contacteer ons
[Daarom] De Woordnatie

U weet dat u het wilt. Jaag die stroom van knetterende copywriting doorheen uw marketing. Wek die eindelijk eens tot leven. It’s Alive! En nog geen klein beetje. De juiste teksten, daar gaan uw haren van rechtstaan. Daar komt stoom van uit uw oren.

De Woordnatie weet welke voltage het beste werkt. Want goed gedoseerde spanning zet dingen in beweging. Klanten, bijvoorbeeld. Die tegenwoordig alleen nog in actie schieten bij de juiste uppercut aan energie. Die smeken om communicatie die de juiste zekering aanzet.

Laat uw marketing het licht zien. Flip the switch, zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen. Steek uw vingers in onze stopcontactpagina en geef ons een seintje.

 

 

Contacteer ons
Contact Details
info@woordnatie.be
Stanleystraat 6, 2018 Antwerpen
(+32) 0499 61 38 44
BE06 3086 8697
BE11 3631 5803 3248
BBRUBEBB