Datum: 30/05/2017
Short copy of advertentie schrijven: uitkleden voor effect
Aaaah, de zomer. Kleren? Hoe minder, hoe liever! Niet omdat het mooi is om naar te kijken (toegegeven, dat helpt). Maar omdat het zo héérlijk minimaal is. En als uw creatieve copywriter iéts is, dan is het wel een minimalist.
Want soms wilt u meer effect bereiken met minder. In één klap indruk maken. Zonder poeha. Met short copy.
Wat is short copy?
Short copy vindt u overal. Slogans, baselines, korte advertenties. Alle copywriting die in het oog springt. En die u maar niet uit uw geheugen krijgt.
Just Do It.
De winkel van ons allemaal.
Steeds verrassend, altijd voordelig.
Mannen weten waarom.
Short copy is de hele identiteit van uw merk of bedrijf. Liefdevol uitgekleed, tot de essentie overblijft en niemand z’n ogen er vanaf kan houden.

Schrijven is schrappen. En schrappen. En schrappen.
Kleed uzelf eens uit
Short copy of een advertentie schrijven draait om verleiding. Uzelf onweerstaanbaar maken zonder volledig naakt te staan. En dat betekent: weten wat de kern van uw verhaal is.
- Hoe wilt u herinnerd worden?
- Wat zijn uw onklopbare eigenschappen?
- Met welk beeld wilt u geassocieerd worden?
- Wat is uw unieke filosofie?
Denk aan karakteristieken zoals lef, samenhorigheid, creativiteit, authenticiteit, blijheid, deskundigheid, vrijheid, betaalbaarheid, diversiteit.
Zet alle overbodige bagage aan de kant. Stel uw focus scherp op uw kernverhaal. En werk daarop verder.
Dress to impress. Of niet?
Staat u zo goed als naakt in het zonnetje? Perfect. Dan kiezen we een outfit die opvalt.
Vorm uw kernverhaal om tot een concept dat het vertellen waard is. Dat u kunt laten ploffen in slechts enkele woorden of zinnen. Kies daarbij niet voor creatieve goochelarij die niemand begrijpt.
De beste short copy is simpel en helder. Als uw klant moet blijven nadenken voor de boodschap duidelijk is, hebt u verloren.

Maak het niet complex. Of u zet uw klant in z’n blootje. En dat wilt u niet. Toch?
Wat zie ik – sorry, ziet ú – er goed uit!
Dus: indruk maken? Ja. Maar niet op uzelf.
Afhankelijk van uw gekozen karakteristieken, bepaalt u de juiste toon.
- Zakelijk of informeel?
- Humoristisch of afstandelijk?
- Confronterend of harmonieus?
Dat hangt van uw doelgroep af. Zorg er dus voor dat u uw eigen identiteit kristalhelder kent. Maar ook die van uw prospects.
Afwijken is ook schoonheid
Short copy of een advertentie schrijven vraagt dus heel wat voorbereiding. En discipline. De moed om te schrappen. Maar ook: commerciële creativiteit die ook inzet op experiment.
Verval niet in zinnetjes die op iedereen van toepassing zijn. Uw wens is ons vak – en meer van dat. Kies voor een eigen, authentiek karakter. En zorg ervoor dat er genoeg weerhaakjes in uw short copy zitten. Zodat die uw klant nooit meer loslaat.

Leg uw identiteit in elk woord. Zodat u een unieke smoel creëert – excusez le mot.
Blijven hangen: daar draait het om
Hoe u blijft hangen bij uw lezer? Dat kan met humor. Met ritme. Met verrassing. Of met pure, botte eerlijkheid. U kiest. Afhankelijk van hoe uw merk voor de dag wil komen. En herinnerd wilt worden.
Yup, de zomer is weer in het land. Dus volgende keer als u een copywriter z’n hoofd ziet draaien richting kort rokje of minimaal marcelleke? Laat hem of haar rustig doen. ’t Is een beroepsafwijking.
Slogan, baseline of advertentie schrijven? Contacteer De Woordnatie!
Rob Swolfs, zaakvoerder bij De Woordnatie, houdt van taal. Maar ook van overtuigen. Oh ja, en ook van creatieve (online) marketing die voluit inzet op effect. Die drie zaken combineert hij voor elke klant. Hij is een grote fan van copywriting zonder ego. Maar maakt voor deze tekst een kleine uitzondering.
Contacteer ons