Datum: 27/09/2019
Les nummer één van goeie copywriting is: praat tegen je klanten zoals je – wel, ja – tegen je klanten zou práten.
Vertel zelf eens: ga jij bij klanten formeel woordjes voordragen of chaotisch lallen, in de hoop op een deal? Wel, ik mag hopen van niet.
It’s the personality, stupid!
Kijk naar je salesdepartement. Wie is de meest succesvolle verkoper? Dat is toch diegene bij wie jij je op je gemak voelt. Die zichzelf niet te serieus neemt en met een kwinkslag het gesprek op gang houdt. Lekker vlot, maar nooit gemaakt.
Het is iemand met een duidelijk karakter. Iemand die je prikkelt en nieuwsgierig maakt. Iemand met een sterke persoonlijkheid. Met een onverklaarbare aantrekkingskracht van heb-ik-jou-daar.

Een gewéldige persoonlijkheid ben ik, al zeg ik het zelf.
En wat met je copywriting?
Klinkt allemaal logisch, niet? Maar waarom is geschreven communicatie dan toch vaak zo sáái. Zo voorspelbaar? Zo duf. En waarom hebben de meeste teksten geen cojones?
Laat ons eens kijken hoe we die teksten kunnen injecteren met wat rode peper. Zodat ook je copywriting zelfs de meest charmante verkoper naar huis speelt. En zodat elke tekst kan barsten van het karakter, zoals het hoort.
Let’s grow a pair for your copy, shall we? (Of voor de niet-Engelssprekenden: tijd voor copy met ballen, ok?)

Zóveel karakter, je zou er ‘n arm voor geven.
In 4 stappen naar een onweerstaanbare kopstoot van copy
-
Begrijp je publiek
Voor je aanbelt, moet je weten bij wié je aanbelt. Je kan alleen maar zinnige dingen zeggen als je weet tegen wie je spreekt.
Denk dus goed na voor wie je schrijft. Afhankelijk daarvan, zal je jouw toon bepalen. Je de juiste woorden kiezen. Aanvoelen hoe ver je mag gaan met je verkoopargumenten, je humor en je stijl. Niet onbelangrijk. Maar soms mag je die conventies ook eens naast je neerleggen. Een sterke copywriter weet hoe dat moet – en wanneer dat kan.
-
Je mag er zijn, hoor
Niet dat we Freud willen imiteren, maar misschien moet je de beperkingen van je psyche overboord gooien? Je merk of bedrijf mag er gerust bovenuit springen. Je hoeft niet in de mainstream te blijven. Of te blijven doen wat je altijd al gedaan hebt.
Je mag je ambities gerust laten terugkomen in je communicatie. Wees niet bang om jezelf te laten zien. Om het anders te doen. En zelfs: af en toe een vranke teut op te zetten, zoals mijn grootmoeder dat zo mooi zei.

Copy geeft je vleu-eu-eugels!
-
Vertrouw me: ze kunnen wel wat aan
Zal je klanten wegjagen als je een duidelijkere smoel creëert voor je merk? Als je wat gedurfder, intiemer, grappiger of losser communiceert? Misschien. Maar je zal er ook bijwinnen.
Want mensen worden niet verliefd op meer van hetzelfde. Het is de rebel, de grapjas, de durver die de aandacht trekt. En daar gaat het om met je copy: de aandacht trekken. Om die dan vast te houden én te gebruiken om klanten te maken van je lezer.
-
Lef is een keuze
Of je kiest voor sprankelende communicatie, copywriting en campagnes, dat is een keuze. Eentje die de richting van je bedrijf kan bepalen én je naar verrassend succes kan stuwen.
Probeer, test uit en experimenteer. Schiet niet op voorhand een goed idee neer. Geef het een kans en werk samen met creatieven die van aanpakken weten.
Daar is wél een bal aan
‘t Is dus aan jou. Jij zal jezelf moeten onderscheiden. En dat moet je durven. Want klanten overtuigen doe je alleen als je een persoonlijkheid hebt waar niemand omheen kan. En weet je wat daarbij helpt? Copywriting met… juist, ja.
Rob Swolfs, zaakvoerder bij De Woordnatie, houdt van taal. Maar ook van overtuigen. Oh ja, en ook van creatieve (online) marketing die voluit inzet op effect. Die drie zaken combineert hij voor elke klant. Hij is een grote fan van copywriting zonder ego. Maar maakt voor deze tekst een kleine uitzondering.
Contacteer ons