Datum: 15/10/2019
Het zal je maar overkomen: plots stapt daar een copywriter je kantoor binnen. Voor een briefing nog wel! Je kan natuurlijk altijd in paniek door het raam springen, op de bovenkant van een vrachtwagen landen, met voorwaartse salto het asfalt op pletsen en de benen nemen. Coolfactor: 10! Al zullen je knieschijven daar vast anders over denken.
Of je geeft ‘m een kop koffie en neemt onderstaande checklist erbij. Véél veiliger. En bovendien ook veel gezelliger.

Regel nummer één: copywriters drinken koffie. Al de rest volgt. Na de koffie.
Hoe een copywriter briefen: een handleiding
Hoewel copywriters eruitzien als normale mensen, zijn ze dat ook. Dat wil zeggen dat ze géén gedachten kunnen lezen. Ze kunnen ook niet toveren. En ze zijn niet immuun voor frustraties.
Gelukkig kan je copywriter ook heel wat wél. Schrijven, bijvoorbeeld. En dat lukt altijd beter met een goede voorbereiding. Een handleiding bij het briefen van je copywriter kan handig zijn. Daarom voorzien we er eentje.
Copywriter briefen: in 4 stappen naar een tevreden copywriter

Myriam vond de hele briefing nogal een barokke bedoening.
-
Weet wat je wilt
Geef je een briefing, wéét dan wat je wilt vertellen en wat de vorm zal zijn. Als je dat niet weet en je hebt hulp nodig, vraag dat dan ook. Je copywriter zal je met plezier helpen bij het vastleggen van het juiste format, zodat je verhaal mooi tot z’n recht komt. Maar dan moet-ie wél weten dat jij dat wilt.
Wil je vandaag liever dit en morgen weer dat? Weet dan dat draaikonterij kan lijden tot oeverloze aanpassingen, verloren tijd én oplopende rekeningen. Bepaal op voorhand goed de scope van een opdracht. Bepaal waar je naartoe wilt. Hou je focus daarop gericht en voor je het weet knalt de copy van het scherm. Of het papier. Jij kiest.
-
Vertel wat je weet
Vertel je verhaal zoals je dat aan de meest geïnteresseerde klant zou vertellen. Tot in de kleinste details, met smeuïge anekdotes op de koop toe. Saaie technische fiches of slecht geschreven brochures? Geef het allemaal met je copywriter mee. Alles helpt.
Het draait erom een volledig beeld te krijgen van jouw merk. Analyses, cijfermateriaal… allemaal interessant en onmisbaar. Maar even cruciaal: de menselijke verhalen, de kleine gebaren en de unieke herinneringen. Die brengen alles op smaak.

Sterke copy. En je hebt de klanten voor het opzuigen.
-
Veronderstel niks
Je copywriter is een absolute leek. Tenminste, daar moet je van uitgaan. Hij of zij begrijpt niks van jouw business. Een goeie copywriter stelt de juiste vragen. Maar, vergeef ons, af en toe zien we niet alles.
Let er daarom op om nooit iets als vanzelfsprekend te nemen. Is het normaal voor jou dat B zich tussen A en C bevindt? Perfect! Maar misschien is het dat niet voor je klant. En dus al helemaal niet voor je copywriter.
-
Laat het achterste van je tong zien
Je hoeft je niet beter voor te doen dan je bent. Je copywriter moet ook je slechte kantjes kennen. Ben je duurder dan de rest? Of ben je net goedkoper maar wordt er daardoor op andere zaken beknibbeld? Je hoeft niet bang te zijn om ook je vuile(re) was buiten te hangen. Tenminste, onder 4 ogen met je copywriter.
Waarom? Wel, niemand is kritischer dan de klant die jouw marketing leest. Je kan dus maar beter alle mogelijke tegenargumenten en bedenkingen voorzien van een gepast antwoord. Dus, hapert er ergens wat? Dan kapselt je copywriter dat mooi in je verhaal in. Zodat het zeker geen handicap wordt.

‘t Is gewoon niet hetzelfde als je dingen weglaat.
Dus: copywriter briefen of vluchten?
Er komt dus een copywriter je kantoor binnen – jazeker, het zal je maar overkomen. Dankzij deze checklist brief je ‘m sneller én vollediger dan je eigen schaduw. Die paniek is dus nergens voor nodig. En je knieschijven hoeven zich weer een tijdje geen zorgen te maken.
Geen dank, graag gedaan!
Rob Swolfs, zaakvoerder bij De Woordnatie, houdt van taal. Maar ook van overtuigen. Oh ja, en ook van creatieve (online) marketing die voluit inzet op effect. Die drie zaken combineert hij voor elke klant. Hij is een grote fan van copywriting zonder ego. Maar maakt voor deze tekst een kleine uitzondering.
Contacteer ons