Datum: 06/06/2017
Zelf uw brochure, mailing of website teksten schrijven: hoe begint u er in godsnaam aan? Met deze 3 tips geeft u het witte blad een welgemeende F*ck You. En neemt u de moeilijkste hindernis zonder moeite. Starten met schrijven.
De Woordnatie helpt u met plezier op weg naar swingende online teksten en commerciële copy. Stretch die vingerspieren en begin met…

Met de juiste research katapulteert u uw tekst naar ongekende hoogtes
Website teksten schrijven: middelvingers klaar?
- Middelvinger 1: gebrek aan inspiratie
Geen idee waar u precies over moet schrijven? Dan mag u uw huiswerk terug gaan maken.
Blog, mailing of website teksten schrijven: alles gaat makkelijker als u kunt terugvallen op research en achtergrondinfo. Verzamel zoveel mogelijk informatie. En hak die vervolgens in stukjes.
Hoe gaat u te werk?
- Zoek alle info die u kunt vinden.
- Denk na over de boodschap die u wilt brengen.
- Maak een structuur op voor uw tekst.
- Knip en plak al uw informatie op maat van uw structuur.
Zo hebt u meteen een helder zicht op waar u naartoe wilt. Met de juiste achtergrondinformatie op de juiste plaats. U schrijft dus niet in het wilde weg. Maar houdt u zich mooi aan het vooropgestelde plan.

Veel blabla, weinig boem boem? Niet noodzakelijk!
- Middelvinger 2: het lege blad
De eerste versie van uw tekst moet niet perfect zijn. Hij moet gewoon geschreven worden.
Wees niet bang om gewoon te starten met website teksten schrijven. Start zoals u een gesprek begint. Weet u al precies welke zinnen u zal gebruiken? Hoe u het praatje zult eindigen? Nee. U begint te spreken en ontdekt gaandeweg hoe de boodschap zich tevoorschijn tovert.
Typ een paragraaf en kijk wat dat oplevert. Misschien brengt die woordenstroom wel de perfecte headline met zich mee. Of een leuke tussentitel. Of ziet u daar plots een pareltje van een citaat staan.
Denk niet dat uw argumentatie in één-twee-drie perfect zit. Schrijf, schrap, schrijf, schrap en schrijf dan opnieuw. Schrijven is beeldhouwen: beginnen met véél en eindigen met weinig.
Maar dat weinig is wel héél mooi.

Zo’n navel is mooi om naar te staren. Maar klanten komen er niet uit.
- Middelvinger 3: uw eigen navel
We merken het vaak. Wanneer we praten met klanten, overtuigen ze ons in geen tijd van hun service of product. Maar ontvangen we hun basisteksten? Dan kapseist onze goesting als de Titanic. Want plots gaat het alleen maar over hén. “Onze sterkte”, “onze voordelen” of “onze expertise”.
Stop! Hammertime!
Uw copywriting moet gaan over uw klant. Luister uw vertegenwoordiger eens af tijdens een klantgesprek. Of let zelf eens op hoe u met klanten praat. Uw teksten moeten ook zo zijn.
Hebt u een eerste versie klaar? Ga er dan met een kammetje door. En bekijk of u genoeg de nadruk legt op de voordelen voor uw klant. Dat kunt u eenvoudig checken. Reken even uit:
- Hoe vaak gebruikt u “ik”, “wij”, “onze” of “ons”?
- Hoe vaak gebruikt u “u” of “uw”?
Herwerk uw ontwerptekst tot u het (bijna) niet meer over uzelf hebt. Want als u niet oplet, geeft u geen middelvinger – maar krijgt u ‘m, van uw lezer. En dat zou jammer zijn, na al uw harde schrijfwerk.
Méér schrijftips? Bingo!
Hou De Woordnatie-blog zeker in de gaten. Want u wordt regelmatig verwend met schrijftips waar u écht iets mee bent. Zoals deze. Of deze. Of deze.
Website teksten schrijven: geen tijd of zin om zelf aan de slag te gaan? Dan schrijft uw professionele copywriter met plezier al uw interne en externe communicatie. Contacteer ons!
Rob Swolfs, zaakvoerder bij De Woordnatie, houdt van taal. Maar ook van overtuigen. Oh ja, en ook van creatieve (online) marketing die voluit inzet op effect. Die drie zaken combineert hij voor elke klant. Hij is een grote fan van copywriting zonder ego. Maar maakt voor deze tekst een kleine uitzondering.
Contacteer ons