Datum: 23/05/2017
In sneltreinvaart. SEO-copywriting schrijft u:
- met de sterkste focus op uw klant – en dan op Google
- in hapklare brokjes, lekker overzichtelijk
- met de schijnwerper op uw netwerk en skills gericht
SEO-copywriting: kwestie van gezond verstand
Uw SEO-copywriter houdt niet van ingewikkeld.
Verwacht u bij het lezen van deze blog dus niet aan complexe formules om uw SEO-copywriting te laten knallen. Maar aan een portie gezond verstand en een scheutje digitale – én commerciële – intuïtie.
Toegegeven, we zijn liever lui dan moe. Daarom zoeken we het niet te ver. Meer nog: we zoeken het bij de buren. Want Google doet z’n uiterste best om te redeneren als uw buurman. Net zoals Louis, Herman of Ahmet zoekt ook uw zoekmachine het antwoord op:
- Wat doet u?
- En hoe betrouwbaar bent u?
Ok, misschien wat kort door de bocht. Maar wél een mooi begin voor onze 3 SEO-copywriting tips. Gebruik ze en ontdek wat het oplevert.
Ontdek hier nog meer copywriting tips.

Vertel eens, hoe valt ú op in de massa?
- SEO-copywriting tip 1: schrijf voor buurman Louis– want Louis gebruikt Google
Buurman Louis gaat naar de winkel.
Hij wordt meteen opgewacht door een vriendelijke medewerker. Die maakt hem wegwijs in het assortiment. Duidelijk, helder en met de glimlach. Louis is tevreden. Hij weet waar de dingen staan. Wat ze kosten. En hoe hij ze kan betalen.
Louis merkt niet eens dat de medewerker hem enkele suggesties doet. En dat hij de naam van het bestverkopende product regelmatig in het praatje binnensmokkelt.
Dat maakt ook niet uit. Want de medewerker had oog voor hem. En dat is precies hoe uw SEO-copywriting moet zijn. Geschreven met het oog op uw klant en lezer. Maar met de volle focus op de dienst die u wilt promoten. In die volgorde.
Concreet:
- Schrijf SEO-copywriting voor mensen, niet enkel voor Google.
- Onthoud dat u wél wilt scoren op een trefwoord. Smokkel het regelmatig in de tekst.
- Want mensen komen langs omdat u hen wilt helpen. En Google weet dat.

SEO-copywriting met enkel focus op keywords? Fatal error!
- SEO-copywriting tip 2: buurman Ahmet wilt het kort. Dus hou het lang.
Buurman Ahmet gaat een auto kopen.
En Ahmet houdt van klare taal. Natuurlijk wil hij overal het fijne van weten. Maar het moet duidelijk zijn. Geen tijd kosten. En vooral: eerlijk en overzichtelijk zijn.
Dus wilt hij twéé dingen:
- Alle informatie die nodig is om zijn beslissing te maken.
- Kort en duidelijk uitgelegd tot hij kan oordelen: doe ik het of doe ik het niet?
SEO-copywriting vindt een evenwicht tussen die twee uitersten. Met lange, onderbouwde teksten die relevant zijn voor het onderwerp. Mooi in kleine stukjes gekapt. Zodat Ahmet meteen ziet wat de essentie is. En alles mooi op een schoteltje krijgt gepresenteerd.
Concreet:
- Schrijf SEO-copywriting met korte zinnen. Verdeel de tekst in paragrafen.
- Gebruik titels en tussentitels.
- Gebruik opsommingen om de tekst te breken.
- Voeg beeldmateriaal of andere media toe zodat het niet te druk wordt.

Breng uw SEO-copywriting op snelheid.
- SEO-copywriting tip 3: buurman Herman is wantrouwig. Overtuig ‘m.
Buurman Herman zoekt een dakwerker.
Hij weet niet waar hij moet beginnen. Allemaal zakkenvullers, denkt Herman. Niet makkelijk, dus. Maar een lekkend dak, daar blijft hij niet graag mee zitten.
Gaat u als dakwerker langs bij Herman? Overtuig ‘m dan van uw kwaliteiten. Toon referenties. Vertel over uw projecten. Hoe u andere klanten geholpen hebt. Wat uw expertise is. Maar ook: wat andere klanten van u vinden.
Voor ééns en voor altijd, Herman!
Wees trots op uw kennis en reputatie. En deel ze met Herman. Link naar realisaties. Naar getuigenissen. Naar overtuigende artikels. Zodat hij én Google voor ééns en voor altijd weten: die dakwerker is een krak in zijn vak.
Zo is-ie eindelijk van z’n lekkend dak vanaf.
Concreet:
- Link uw teksten naar krachtige en relevante pagina’s op uw website.
- Link naar eerdere, oudere artikels.
- Geef uw slechter scorende pagina’s een ferme opstoot met links vanuit sterk scorende artikels.
Hèhè, die SEO-copywriting schrijven, da’s niet makkelijk…
Geen nood, wij doen het voor u. Contacteer ons!
Rob Swolfs, zaakvoerder bij De Woordnatie, houdt van taal. Maar ook van overtuigen. Oh ja, en ook van creatieve (online) marketing die voluit inzet op effect. Die drie zaken combineert hij voor elke klant. Hij is een grote fan van copywriting zonder ego. Maar maakt voor deze tekst een kleine uitzondering.
Contacteer ons